maanantai 9. marraskuuta 2015

Myymälänsuunnittelu

Tarkoitus on tehdä myymälästä helppokulkuinen ja käytännössä toimiva myymälätila asiakkaalle. Sen pitää olla toimiva esillepanojen, näyteikkunan, kulkureittien, opasteiden ja kalusteiden kannalta. Kun myymälä on hyvin suunniteltu, se lisää mahdollisesti myös ostuhaluja ja lisää myyntiä. 

Myymälänsuunnittelussa pitää ottaa huomioon:
Näyteikkuna
Sisäänkäynti
Esillepanot
Hintaviestintä
Tilan käyttö
Yleinen somistus
Ryhmittely
Asiakaskierto

Tässä esimerkkejä erillaisiin myymälä pohjiin eli layout:



Spine layout


Racetrack/Loop layout

Free Flow- layout
Putiikkityylinen pohjaratkaisu eli free flow layout, jossa matalat kalusteet ovat keskellä tilaa ja korkeammat sijaitsevat seinillä, mikä mahdollistaa koko tilan näkemisen yhdellä kertaa.
Ennalta määritettyjä kulkureittejä ei ole.

Grid layout
Supermarket-tyylinen pohjaratkaisu eli grid layout, jossa on pitkiä hyllyriviä jotka luovat selkeitä tiettyjä kulkureittejä pakottaen asiakkaan kiertämään esimerkiksi koko liikkeen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti